poniedziałek, 8 października 2012

Dieta Dukana Forum | Wzorce odżywiania ważne nie tylko podczas diety

Pojęcia takie jak dieta czy wzorce odżywiania niektórym osobom kojarzą się przede wszystkim z odchudzaniem i chęcią zrzucenia zbędnych kilogramów. Panuje przekonanie, że należy się na nich koncentrować tylko na tym etapie swojego życia. Jest to jednak błędne myślenie, prowadzące do częstych wahań wagi przejawiających się występowaniem naprzemiennych okresów tycia oraz chudnięcia, które z reguły określa się jako efekt jo-jo.



Czy wiesz co jesz?

Zdrowa, zbilansowana dieta powinna być nieodłącznym elementem naszego codziennego życia. Niestety, wiele osób przypomina sobie o wartości prawidłowego odżywiania dopiero w sytuacji kiedy zapadają na poważną chorobę, a zmiana sposobu odżywiania staje się w danym momencie koniecznością, bądź w sytuacji znacznego przybrani, a na wadze, co jest dla nas impulsem by rozpocząć starania o wymarzoną zgrabną sylwetkę. Takie nawyki żywieniowe mają niewiele wspólnego ze zdrowym trybem życia, o którym w dzisiejszych czasach często zapominamy. Należy pamiętać, że przestrzeganie zbilansowanej diety i wprowadzanie w życie prawidłowych nawyków żywieniowych to klucz do dobrej kondycjinie tylko fizycznej ale i psychicznej. Dlatego też warto zastanowić się nad swoimi nawykami: Jakie produkty jesz?Jak często sięgasz po niezdrowe przekąski typu fast-food? Czy dbasz o to by twoja dieta była zbilansowana i dostosowana do potrzeb? Warto zadać sobie powyższe pytania i w miarę potrzeb zmieniać nieodpowiednie nawyki. Okazuje się bowiem, iż powiedzenie „jesteś tym co jesz” zawiera w sobie sporo prawdy – odżywianie jest niejako inwestycją w twój stan zdrowia. To czy podejmiesz wyzwanie zależy tylko od Ciebie!

Dostosuj dietę do swoich potrzeb

Aby sposób odżywiania przynosił korzyści powinien być dostosowany do potrzeb osoby, które zależą od jej wieku i trybu życia. Ludzie starsi oraz prowadzący bierny, siedzący tryb życia nie muszą dostarczać organizmowi tak dużo kalorii jak osoby młode, które dodatkowo charakteryzuje wysoka aktywność. Warto jednak zadbać o to, by posiłki, niezależnie od ich wartości kalorycznej, były zbilansowane pod względem składników odżywczych, których dostarczają. Według specjalistów cukry powinny stanowić największą cześć naszego pożywienia, bo aż około 50%. Kolejne pod względem częstotliwości spożycia są tłuszcze, które wzorcowo stanowią około 30% oraz białka, w optymalnej ilości stanowiące mniej więcej 20% dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Należy pamiętać, że zmiany w diecie należy wprowadzać przez całe życie, niezależnie od tego czy zmagamy się z otyłością czy cieszymy szczupłą sylwetką. To bowiem, co służyło nam w wielu 20 lat niekoniecznie będzie dla nas zdrowe w momencie przejścia na emeryturę. Warto więc dbać o to co jemy by zapewnić sobie wieloaspektowy dobrostan zdrowotny.

Dieta a zdrowie i samopoczucie

Dieta, którą stosujemy wywiera ogromy wpływ na nasz wygląd, zdrowie ale i samopoczucie. Obecnie, dzięki szerokiemu dostępowi do wiedzy, na przykład poprzez Internet, możemy zapoznać się z licznymi dietami. Każda z nich preferuje coś innego, co sprawia, że wiele osób ma mętlik w głowie i nie wie który sposób odżywiania jest najlepszy. Jedną z często proponowanych diet jest dieta wysokotłuszczowa. Pozwala nam ona jeść pokarmy, z których niechętnie rezygnujemy,  takie jak mięsa i inne tłuste potrawy. Dzięki temu zachowujemy dobre samopoczucie, nie czujemy, że dieta nas ogranicza. Cieszymy się zatem dobrym samopoczuciem, której jest jednak złudne. Taki typ diety jest bowiem czynnikiem ryzyka chorób  serca i układu krążenia. Dodatkowo, bardzo łatwo może prowadzić do ponownego przybrania na wadze. W tych przypadkach nasze samopoczucie z pewnością ulegnie pogorszeniu. Drugą z często proponowanych diet jest tak zwana dieta niskowęglowodanowa. Zbyt duże ograniczenie ilości cukrów, które wiążą się z naszym układem odpowiedzialnym za samopoczucie, może prowadzić do pojawienia się obniżonego nastroju, a przez to zwiększać prawdopodobieństwo przedwczesnej rezygnacji z diety.  W związku z tym należy zadbać o siebie i swój komfort. Warto zgłosić się do dietetyka, który pomoże ustalić indywidualny plan diety, ściśle dopasowany do indywidualnych potrzeb. Dzięki temu dieta nie będzie dla Ciebie bardzo obciążającym doświadczeniem, a uzyskane rezultaty będą cię cieszyć nie wpływając negatywnie na twoje samopoczucie.

Anna Bodnar
Źródło:
http://diety.wp.pl/artykul5251_Wzorce-odzywiania-wazne-nie-tylko-podczas-diety.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz