poniedziałek, 15 października 2012

Skuteczne diety odchudzające | Zdrowe odżywianie – zmiana nawyków żywieniowych


Lekarze od wielu lat alarmują, że Polacy skracają swoje życie poprzez nieprawidłowe odżywianie. Nie wszyscy z nas zdają sobie sprawę z tego, że to, co jemy bardzo istotnie wpływa na nasze zdrowie. Polacy przede wszystkim jedzą zbyt tłuste potrawy. Spożywamy bardzo dużo mięsa i wędlin. Dodatkowo wręcz uwielbiamy potrawy smażone takie jak kotlety czy jajecznica. Polacy zbyt rzadko jedzą mięso z piekarnika czy duszone warzywa.

http://www.facebook.com/pages/Idealny-biust/284994831618573?sk=app_23798139265

Istotną wadą polskiej kuchni jest jej monotonność. Mamy swoje ulubiony potrawy i niechętnie zmieniamy nawyki żywieniowe. Tymczasem jedzenie powinno być jak najbardziej urozmaicone, tak, aby organizm otrzymywał wiele różnych potrzebnych mu produktów. W polskiej kuchni za dużo jest także potraw opartych na węglowodanach. Lubimy jeść pierogi, kopytka czy kluski śląskie tymczasem takie potrawy nie są zdrowe i przyczyniają się do powstawania otyłości. Spożywamy zdecydowanie zbyt duże ilości soli, złych tłuszczów nasyconych oraz tłuszczów trans, które wręcz nie posiadają wartości energetycznych lecz powodują otyłość, nadciśnienie, wysoki cholesterol.

Nie od dziś wiadomo, że zdrowe odżywianie jest jednym z ważniejszych czynników pomagających nam w zachowaniu lepszej kondycji, atrakcyjniejszej sylwetki, dobrego samopoczucia. Jednak to pojęcie nie jest jednoznaczne i wiele osób ma problem z jego zdefiniowaniem. Warto, bowiem zdać sobie sprawę z tego, że zdrowa dieta nie jest żadną z tych powszechnie zalecanych, czy szeroko reklamowanych w różnych kampaniach telewizyjnych, albo sklepowych. Musi ona być indywidualnie dobrana do konkretnego organizmu tak, by zapewniała nam wszystkie niezbędne składniki odżywcze w odpowiednich ilościach dostosowanych do naszego stylu życia. Oznacza to, że każdy z nas powinien znaleźć własny sposób na zdrowe żywienie (często będzie to sposób żywienia zależny od grupy krwi, naszego temperamentu, wykonywanej pracy, czy intensywności sportów, jakie na co dzień uprawiamy).

Oczywiście, najlepiej jest skonsultować swoją dietę ze specjalistą. Dobry dietetyk pomoże nam szczegółowo ustalić, co i w jakich ilościach najlepiej wpłynie na nasze ciało przy określonym trybie życia, przy dolegliwościach, na jakie cierpimy oraz przy preferencjach żywieniowych. Każdy z nas potrzebuje witamin, ale nie możemy spożywać ich zbyt wiele, ponieważ grozi to hiperwitaminozą, która jest również szkodliwa, co awitaminoza: zatem i nadmiar i niedobór witamin będzie szkodliwy i nie warto z ich ilością przesadzać.

Jeszcze trudniej jest z ustabilizowaniem ilości białek i węglowodanów w naszym organizmie. Organizm bezwzględnie wymaga ich do prawidłowego funkcjonowania, lecz ich dzienna ilość musi być dobrana do energii, jaką zużywamy w ciągu dnia pracy i po niej, bo inaczej ich nadmiar będzie wpływał na odkładanie się tkanki tłuszczowej, czego z pewnością nie chcemy. Wbrew pozorom, zdrowe odżywianie się nie wyklucza spożycia tłuszczów, lecz należy wiedzieć, które z nich wybrać: są tłuszcze zdrowe i tłuszcze niezdrowe i musimy bazować głównie na tych, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Pamiętajmy, że część witamin rozpuszcza się tylko w tłuszczach i dopiero wtedy są wchłaniane przez organizm! Jedz zdrowo: ale tak, by to dla Twojego organizmu było najlepsze, a nie dla przysłowiowego ciała „koleżanki”, która poleciła Ci jakąś cud dietę.

Źródło:
http://www.dietazdrowa.pl/

czwartek, 11 października 2012

Jakie tętno jest niezbędne by gubić kilogramy? | Wysiłek i odchudzanie


Bieganie i cały wysiłek fizyczny polega na pracy organizmu z dużą ilością tlenu. Odchudzanie jest możliwe tylko dzięki treningowi tlenowemu, czyli wysiłkowi fizycznemu. Trening siłowy, a więc beztlenowy nie daje tego, co porządne zmęczenie.

Bieganie to dobry sposób na odchudzanie
Dlaczego tak jest?
Trening siłowy nie podgrzewa organizmu w takim stopniu, jak tradycyjny bieg, czy rower. Bo właśnie o to podgrzanie chodzi. Termogeneza to klucz do odchudzania. W czasie podgrzania nasz organizm topi tłuszcz. Najszybszym sposobem na odchudzanie jest bieg poranny, ale przedtem trzeba zjeść banana, jakiś inny owoc albo łyżkę miodu. Trzeba dostarczyć złożonych węglowodanów ciału, żeby ustawić kolejkę spalania: węglowodany->tłuszcz->białko. Nie wolno biegać na czczo, bo organizm odwróci kolejność (nie ma paliwa, to sięga po zasoby własne). Nie polecam biegania powyżej 60 min, szczególnie tym, którzy chcą zachować mięśnie - zaczynają się spalać po tym czasie.
Spalanie tłuszczu zachodzi około 70-75% uderzeń tętna (pomiaru można dokonać pulsometrem - są teraz tanie i łatwodostępne), a jak ktoś nie ma pulsometru, to wystarczy, że w czasie biegu będzie w  stanie prowadzić normalną rozmowę - to jest dobry punkt odniesienia.
Oczywiście nie od razu Kraków zbudowano...warto zacząć nie od biegania, ale od marszobiegów. Na przykład: 5 minut marszu, 30 sek biegu, w następnym tygodniu 4 min marszu, 1 min biegu itd.
Ważne to żeby się nawadniać i nie tylko wodą, która jest dobra przez cały dzień ale dość mierna po wysiłku. Wtedy najlepiej się przydają napoje izotoniczne, ew. woda gazowana, a w upał napoje hipotoniczne.

http://www.facebook.com/RankingOdchudzanie/app_23798139265

poniedziałek, 8 października 2012

Skuteczne diety | Jak wytrwać na diecie?

Pragniesz w końcu zacząć racjonalnie się ożywiać, jeść mniej słodyczy i kalorycznych przekąsek, za to więcej warzyw i owoców. W wyobraźni już cieszysz się swoją nową, szczupłą sylwetką, zdrową cerą i rozpierającą cię energią. W sklepach przyglądasz się kreacjom mniejszym o dwa rozmiary i stawiasz sobie jedno pytanie: jak zdołam wytrwać na diecie?

Aby wytrwać na diecie, codziennie myśl o swojej motywacji
Stres, nieregularne odżywianie, złe nawyki żywieniowe nie sprzyjają utrzymaniu zgrabnej figury. Dieta wymaga dyscypliny i samozaparcia, ale wytrwać w postanowieniu nie jest łatwo. W pierwszych dniach bez trudu trzymasz się przyjętego planu, starannie wybierasz produkty, liczysz kalorie. O jedzeniu myślisz znacznie więcej niż wcześniej i... cały czas odczuwasz głód. A upragniona nagroda: szczupła sylwetka wciąż pozostaje kwestią odległej przyszłości. To moment kiedy rezygnacja przychodzi łatwo, ale na szczęście możesz jej uniknąć.

Przygotuj się do diety

Zanim przejdziesz na dietę, zadbaj o odpowiednie nastawienie psychiczne. - Wszystkie te pomysły militarne, zaczynające się od słów: walka ze sobą, ze swoimi słabościami, itd. nie działają - twierdzi Justyna Domanowska-Kaczmarek, psycholog żywienia i dodaje - To, co pomaga, to ciągłe przyglądanie się swojej motywacji. Precyzyjne określenie celu i skupienie się na tym, co się udaje.

Aby zbadać swoją motywację i przewidzieć ewentualne trudności, można posłużyć się całkiem prostymi metodami. - Proponuję zrobienie prostej tabelki. - radzi Justyna Domanowska-Kaczmarek i dodaje - Po jednej stronie wypisuję wszystkie zyski, jakie kojarzą mi się z pożądaną przeze mnie zmianą. A po drugiej stronie to, co już wiem, że będzie trudne, opierając się na poprzednich doświadczeniach. Potem należy zadać sobie pytanie, czy ta zmiana mi się opłaca. Jeśli tak, to co mogę zrobić, żeby lepiej poradzić sobie z kosztami tej zmiany.

skuteczne odchudzanie

Jak sobie pomóc?

Aby wytrwać na diecie codziennie myśl o swojej motywacji i wyobrażaj sobie efekty, jakie z czasem osiągniesz. Pamiętaj, że twoim sprzymierzeńcem jest także wiedza o zdrowym odżywianiu. Nie daj się złapać na lep modnych diet, opartych np. na jednym składniku i wymagających drastycznych wyrzeczeń. Nawet jeżeli, dzięki restrykcyjnej diecie, uda ci się stracić w krótkim czasie kilka kilogramów, efekt yo-yo może spowodować, że całe to poświęcenie pójdzie na marne. Optymalną dla ciebie dietę pomoże ci ustalić dietetyk, warto jednak pamiętać o najważniejszych zasadach: zawsze zaczynaj dzień od śniadania, a w ciągu dnia jedz 4-5 konkretnych posiłków, nie podjadaj. Ostatni posiłek jedz 3 godziny przed snem.

Pułapki i kryzysy

Skusiłaś się na pyszną kremówkę z bitą śmietaną i zastanawiasz się, czy dalsza dieta ma sens? Obwiniasz się o brak silnej woli i myślisz o porzuceniu marzeń o szczupłej sylwetce? Taki kryzys nie musi oznaczać końca diety. Możesz go wykorzystać, aby dowiedzieć się czegoś więcej o sobie i przygotować się na podobną sytuację w przyszłości. Jeżeli będziesz wiedzieć, gdzie są "ostre zakręty", łatwiej ci będzie je pokonać. Zastanów się, co skłoniło cię do złamania diety i jak chcesz się zachować, kiedy to się zdarzy następnym razem? Jadłaś z nudów, pod wpływem stresu, a może przekonały cię czyjeś usilne namowy? Ucz się na błędach.

Aby uniknąć pułapek, warto poinformować otoczenie o tym, że chcemy zacząć się zdrowo odżywiać i poszukać wsparcia u osób najbliższych. Być może trzeba będzie popracować nad asertywnością.

Kontroluj, co i ile jesz. Zrezygnuj ze spożywania posiłków przed telewizorem - nie skupiasz się wtedy na jedzeniu, a na tym, co oglądasz. Celebruj posiłki i rozkoszuj się tym, co jesz.

Kiedy do psychologa?

Jeżeli mamy na swoim koncie wiele niepowodzeń związanych z próbami przejścia na racjonalną dietę, możemy poszukać pomocy u psychologa. Związki między tym, co jemy a psychiką są większe niż się na pierwszy rzut oka wydaje. Jemy, aby poradzić sobie ze stresem lub zrobić sobie "nagrodę". Jemy, aby dostarczyć sobie rozrywki albo pokonać nieprzyjemne uczucia.

- Znakomitej większości osób wystarczy kontakt z dietetykiem i edukacja żywieniowa. - mówi Justyna Domanowska-Kaczmarek i dodaje - Natomiast dla osób, których jedzenie jest powiązane z psychologicznymi trudnościami, może to się wiązać z koniecznością podjęcia psychoterapii.

Najlepiej najpierw skontaktować się z dietetykiem. Zobaczyć, co on zaproponuje i na ile te propozycje udaje się wprowadzić w życie. Do psychologa najczęściej trafiają osoby, tak zwani "weterani", którzy mają za sobą już wiele prób zmian. Przychodzą z refleksją "już wiem, że to wszystko jest w głowie".

Izabela Grelowska
Źródło:
http://kobieta.interia.pl/zdrowie/diety/news-jak-wytrwac-na-diecie,nId,410745

Dieta warzywna | Motywacja – klucz do sukcesu

Motywacja jest nieodłącznym elementem efektywnego odchudzania. Wiele osób rozpoczynających walkę ze zbędnymi kilogramami, jest przekonanych o dużej sile swojej woli, co w ich opinii przejawia się już samą decyzją o przejściu na dietę. Nie należy jednak zapominać, że motywacja nie jest cechą niezmienną, jej poziom może się wahać, dlatego tak istotne jest dbanie o nią i wzmacnianie jej, zwłaszcza w trakcie procesu odchudzania.



 
Czym jest motywacja?

Motywacja w psychologii definiowana jest jako proces, który wyznacza kierunek działania i nastawiony jest na osiągnięcie konkretnego, oczekiwanego celu. Oczywiście nikt nie ma wątpliwości, że motywacja jest niezbędnym czynnikiem do tego by rozpocząć dietę. Decyzja o zmianie nawyków żywieniowych i trybu życia nie jest prosta, aby ja podjąć potrzebna jest ogromna determinacja i wizja celu jaki chce się osiągnąć. Bardzo ważne jest jednak to, by pamiętać, że motywacja jest niezbędna także w późniejszych etapach diety, która przecież jest często bardzo długotrwałym procesem, w trakcie którego mogą spotkać nas liczne kryzysy.

Kryzysowe momenty diety

Podczas stosowania diety wysoka motywacja jest niezbędna w kilku momentach. Są to:

Rozpoczęcie diety

W tym czasie zmieniasz większość twoich nawyków związanych z odżywianiem i uprawianiem sportów. To ciężki okres, tym bardziej, że wykształcenie nawyku zajmuje bardzo dużo czasu. W tym momencie musisz mieć motywację  nie tylko by zaprzestać stosowania starych wzorców zachowań, ale też wykształcić nowe.

Przestrzeganie harmonogramu diety

Kluczową kwestią jest nie odbieganie od zasad wyznaczonych przez dietetyka i trenera, które mają doprowadzić cię do sukcesu. Nawet najmniejsze odstępstwo może negatywnie wpłynąć na proces odchudzania. Nie oznacza to jednak, że jednorazowe zaniechanie stosowania programu diety automatycznie wyeliminuje Twoje szanse na sukces. Ważne jest jednak by szybko naprawić swój błąd. W takim przypadku motywacja jest niezbędna do tego by powrócić do dalszego przestrzegania zaleceń związanych z dietą.

Pokusy

Podczas diety z pewnością czyhać na ciebie będzie wiele pokus. To co dotychczas było codziennie spożywane teraz staje się „produktem zakazanym”, po który nie wolno sięgać. Motywacja jest tu potrzebna by wałczyć z automatyczne uruchamianymi reakcjami – wzbudzanymi np. na widok pysznego kawałka tortu.

Wszystkie te momenty wymagają bardzo silnej woli i wysokiego poziomu motywacji, chroniącymi przed powrotem do starych nawyków, nie pomagających osiągnąć wyznaczonego sobie celu..

Rodzaje motywacji ważne podczas diety

Podczas stosowania diety bardzo ważne są dwa rodzaje motywacji;

motywacja długoterminowa, czyli taka, która sprawia, że wyzwanie zostało podjęte, umożliwia ona stosowanie się do nowych nawyków w długim okresie czasu. U jej podstaw może leżeć na przykład chęć bycia zdrowym.

motywacja natychmiastowa – to typ motywacji niezbędny podczas momentów kryzysowych. Aby efektywnie zadziałać musi bardzo silnie oddziaływać na jednostkę. Na przykład podczas sięgania po kolejny kawałek tortu możesz wyobrazić sobie, że jego zjedzenie sprawi szybki przyrost kilogramów, które już udało ci się zrzucić i w związku z tym na nadchodzące przyjecie nie będziesz mogła założyć nowej sukienki.

Techniki wzmacniania motywacji

Motywacja jest czynnikiem indywidualnym, co oznacza, że inaczej działa u rożnych osób. Dlatego bardzo istotne jest dobranie odpowiedniej motywacji do własnych preferencji osobowościowych. Najważniejsze typy to:

motywacja pozytywna

W tym przypadku motywujące są odniesione już sukcesy, sił dodaje nam przypatrywanie się jak inni osiągnęli to co znajduje się w zasięgu naszych planów. Osoby, które preferują taki typ wzmacniania nagradzają się za każde, nawet najdrobniejsze sukcesy.

motywacja negatywna

Jest to skupianie się na negatywnych konsekwencjach wynikających z niezrealizowania celu. Np. możemy myśleć o chorobach wiążących się z otyłością bądź o tym jak nieatrakcyjnie będziemy wyglądać w razie zaprzestania stosowania diety.

Klucz do sukcesu

Najistotniejszym aspektem, oprócz dobrania do siebie indywidualnego typu motywacji jest jej źródło. Motywacja powinna być wewnętrzna, pochodzić od Ciebie. Oznacza to, że podjęcie decyzji o odchudzaniu powinno być Twoim wyborem, wynikającym z Twoich potrzeb i pragnień. Jeśli źródła motywacji do odchudzania leżą na zewnątrz, np. czujesz presję otoczenia, bardzo prawdopodobne jest, że podjęty wysiłek zakończy się fiaskiem. Pamiętaj też, że zawsze należy wdrażać dietę stopniowo, zbyt drastyczne wprowadzanie nowych nawyków może prowadzić do silnej frustracji prowadzącej do porażki. Bardzo ważne jest też nieodkładanie wykonania wielu czynności na później, pamiętaj, że jak mawiał Mark Fisher, brytyjski polityk: „najlepszy czas na działanie jest teraz!”

Anna Bodnar
Źródło:
http://diety.wp.pl/artykul5221_Motywacja-klucz-do-sukcesu.html

Dieta Dukana Forum | Wzorce odżywiania ważne nie tylko podczas diety

Pojęcia takie jak dieta czy wzorce odżywiania niektórym osobom kojarzą się przede wszystkim z odchudzaniem i chęcią zrzucenia zbędnych kilogramów. Panuje przekonanie, że należy się na nich koncentrować tylko na tym etapie swojego życia. Jest to jednak błędne myślenie, prowadzące do częstych wahań wagi przejawiających się występowaniem naprzemiennych okresów tycia oraz chudnięcia, które z reguły określa się jako efekt jo-jo.



Czy wiesz co jesz?

Zdrowa, zbilansowana dieta powinna być nieodłącznym elementem naszego codziennego życia. Niestety, wiele osób przypomina sobie o wartości prawidłowego odżywiania dopiero w sytuacji kiedy zapadają na poważną chorobę, a zmiana sposobu odżywiania staje się w danym momencie koniecznością, bądź w sytuacji znacznego przybrani, a na wadze, co jest dla nas impulsem by rozpocząć starania o wymarzoną zgrabną sylwetkę. Takie nawyki żywieniowe mają niewiele wspólnego ze zdrowym trybem życia, o którym w dzisiejszych czasach często zapominamy. Należy pamiętać, że przestrzeganie zbilansowanej diety i wprowadzanie w życie prawidłowych nawyków żywieniowych to klucz do dobrej kondycjinie tylko fizycznej ale i psychicznej. Dlatego też warto zastanowić się nad swoimi nawykami: Jakie produkty jesz?Jak często sięgasz po niezdrowe przekąski typu fast-food? Czy dbasz o to by twoja dieta była zbilansowana i dostosowana do potrzeb? Warto zadać sobie powyższe pytania i w miarę potrzeb zmieniać nieodpowiednie nawyki. Okazuje się bowiem, iż powiedzenie „jesteś tym co jesz” zawiera w sobie sporo prawdy – odżywianie jest niejako inwestycją w twój stan zdrowia. To czy podejmiesz wyzwanie zależy tylko od Ciebie!

Dostosuj dietę do swoich potrzeb

Aby sposób odżywiania przynosił korzyści powinien być dostosowany do potrzeb osoby, które zależą od jej wieku i trybu życia. Ludzie starsi oraz prowadzący bierny, siedzący tryb życia nie muszą dostarczać organizmowi tak dużo kalorii jak osoby młode, które dodatkowo charakteryzuje wysoka aktywność. Warto jednak zadbać o to, by posiłki, niezależnie od ich wartości kalorycznej, były zbilansowane pod względem składników odżywczych, których dostarczają. Według specjalistów cukry powinny stanowić największą cześć naszego pożywienia, bo aż około 50%. Kolejne pod względem częstotliwości spożycia są tłuszcze, które wzorcowo stanowią około 30% oraz białka, w optymalnej ilości stanowiące mniej więcej 20% dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Należy pamiętać, że zmiany w diecie należy wprowadzać przez całe życie, niezależnie od tego czy zmagamy się z otyłością czy cieszymy szczupłą sylwetką. To bowiem, co służyło nam w wielu 20 lat niekoniecznie będzie dla nas zdrowe w momencie przejścia na emeryturę. Warto więc dbać o to co jemy by zapewnić sobie wieloaspektowy dobrostan zdrowotny.

Dieta a zdrowie i samopoczucie

Dieta, którą stosujemy wywiera ogromy wpływ na nasz wygląd, zdrowie ale i samopoczucie. Obecnie, dzięki szerokiemu dostępowi do wiedzy, na przykład poprzez Internet, możemy zapoznać się z licznymi dietami. Każda z nich preferuje coś innego, co sprawia, że wiele osób ma mętlik w głowie i nie wie który sposób odżywiania jest najlepszy. Jedną z często proponowanych diet jest dieta wysokotłuszczowa. Pozwala nam ona jeść pokarmy, z których niechętnie rezygnujemy,  takie jak mięsa i inne tłuste potrawy. Dzięki temu zachowujemy dobre samopoczucie, nie czujemy, że dieta nas ogranicza. Cieszymy się zatem dobrym samopoczuciem, której jest jednak złudne. Taki typ diety jest bowiem czynnikiem ryzyka chorób  serca i układu krążenia. Dodatkowo, bardzo łatwo może prowadzić do ponownego przybrania na wadze. W tych przypadkach nasze samopoczucie z pewnością ulegnie pogorszeniu. Drugą z często proponowanych diet jest tak zwana dieta niskowęglowodanowa. Zbyt duże ograniczenie ilości cukrów, które wiążą się z naszym układem odpowiedzialnym za samopoczucie, może prowadzić do pojawienia się obniżonego nastroju, a przez to zwiększać prawdopodobieństwo przedwczesnej rezygnacji z diety.  W związku z tym należy zadbać o siebie i swój komfort. Warto zgłosić się do dietetyka, który pomoże ustalić indywidualny plan diety, ściśle dopasowany do indywidualnych potrzeb. Dzięki temu dieta nie będzie dla Ciebie bardzo obciążającym doświadczeniem, a uzyskane rezultaty będą cię cieszyć nie wpływając negatywnie na twoje samopoczucie.

Anna Bodnar
Źródło:
http://diety.wp.pl/artykul5251_Wzorce-odzywiania-wazne-nie-tylko-podczas-diety.html